9. og 10. klasse

Eller måske begge dele?

Fysikundervisningen

Det er forskelligt fra person til person, hvornår et efterskoleår er det helt rigtige. Om du skal have dit efterskoleår i 9. eller 10. klasse eller begge dele, kan kun du og dine forældre beslutte. Her kommer en række udsagn, I kan tage med i jeres overvejelser:

Modenhed

• Elever i 9. klasse kan være lige så modne som elever i 10. klasse.
  • Nogle elever er først modne nok, når de går i 10. klasse og får derfor det bedste udbytte af efterskoleopholdet.
  • I de prøveforberedende fag har 9. klasserne undervisning sammen. På linjerne, i valgfagene og i elevhuset er 9. og 10. klasser blandet. Det gælder også, hvis du vælger undervisning på et eller flere af superholdene.
  • Læs for eksempel om skolens holdninger og samværsregler og overvej om du er moden nok til at kunne følge dem.

Det faglige - 9. klasse

• 9. klasse på GFE er ikke for de elever, der er skoletrætte.
  • 9. klasse på GFE kan være et rigtigt godt valg, hvis man
    trænger til luftforandring.
  • Ikke trives i sin nuværende klasse.
  • Ikke er tilfreds med undervisningen i sin nuværende klasse.
  • Elever i 9. klasse har flere boglige, prøveforberedende fag end elever i 10. klasse.

Det faglige - 10. klasse

• Elever i 10. klasse har ikke ligeså mange prøveforberedende fag, som man har i 9. klasse og har således flere muligheder for valgfag end eleverne i 9. klasse.
  • For nogle elevers vedkommende giver et efterskoleår et bedre forhold til undervisning og skolegang i det hele taget, og dermed får de et fagligt løft.
  • Nogle elever tager på efterskole for at forbedre sig fagligt og få et bedre resultat ved de afsluttende prøver. For andre elevers vedkommende er det boglige ikke vigtigere end det personlige udbytte af efterskoleopholdet.
  • De har måske færdiggjort 9. klasse derhjemme og skal nu i gang med et skoleår, hvor de også vil dygtiggøre sig inden for linjer og valgfag, samt udfordres og udvikle sig på det personlige plan.

Luftforandring

• Nogle elever trænger til luftforandring. De har måske gået på den samme skole i syv, otte eller 9 år, og så kan det godt være på tide, at der sker noget nyt.
  • Om det skal være i 9. eller 10. klasse, er individuelt, men er du lige ved at gå i stå, kan du ligeså godt komme af sted.
  • Nogle elever har brug for at komme hjemmefra. Selv i de bedste familier kan forældre og teenagere have brug for lidt afstand.
  • Nogle elever trænger til en ny rolle. Hvis det gælder dig, er det vigtigt, at du aktivt gør noget for ikke at falde tilbage i den gamle rolle. Snak eventuelt med din kontaktlærer om det, så du kan få den støtte, du har brug for.

Du køber hele pakken

Et efterskoleår er en helhed

Du kan betragte dit efterskoleophold som en gave, du har fået af dine forældre. Du kan sige ja eller nej til den, men den kan ikke byttes.

Siger du ja til den, siger du ja til det hele. Du kan ikke vælge og vrage mellem de elementer, et efterskoleophold består af. De udgør til sammen selve meningen med efterskolen, og du er nødt til at have det hele med.

Inden du begynder, er det vigtigt, du gør dig klar over, hvad du siger ja til, så der ikke er noget, der kommer bag på dig.

Du siger ja til:

• At være sammen med en masse forskellige unge hele tiden
  • At bo sammen med andre
  • Aldrig at være alene
  • Humor og humørsvingninger
  • Kompetente og engagerede lærere
  • Undervisning og lektier
  • Emneuger og udlandstur
  • Køkkentjans og praktisk arbejde
  • Mødepligt og måltider
  • Udfordringer og sammenhold
  • Fritid og fællesarrangementer
    og meget mere …

Når man vælger noget til, vælger man som regel noget andet fra. Du kommer til at sige nej til:

• At kunne være alene, når det passer dig
  • At indrette dit værelse lige efter dit eget hoved
  • At komme for sent op om morgenen og for sent i seng
  • At blive væk fra undervisning, måltider og arrangementer
  • At rydde op og gøre rent, hvis og når du selv vil
  • At sidde ved computeren hele tiden

For nogle unge er det nemt lige med det samme, mens andre lige skal vænne sig til det, og så går det fint.

Ganske få vænner sig aldrig til det og holder måske op et stykke inde i skoleåret. Tænk dig godt om, så du ikke skal stå i den situation.

Det er vigtigt at kunne sige ja – selv på dårlige dage.

To år på GFE

• Man siger, at et efterskoleår svarer til syv menneskeår, og det skal forstås sådan, at efterskoleeleverne gennemgår en kæmpestor udvikling i løbet af deres efterskoleår, – fagligt, personligt og socialt. De fleste er derfor fuldt ud parate til at kaste sig over ungdomsuddannelsernes udfordringer efter et efterskoleophold.
  • Alligevel kan nogle elever have brug for et år mere, inden de føler sig helt flyvefærdige. Det kan være i forhold til ungdomsuddannelsen, i forhold til at flytte hjem igen, i forhold til den personlige udvikling eller andet.
  • Der er mulighed for at blive andetårselev på GFE, altså at gå på skolen i to år. Det kan være fornuftigt at få en snak om det til skolehjem-samtalerne i november eller i forbindelse med ansøgningen til ungdomsuddannelserne i januar-februar.