Et anderledes forår i Solhuset

I starten af 2020 blev verden ramt af Covid-19. Derfor blev det et meget anderledes forår i skolens historie, og vi har bedt Katja skrive en række artikler om, hvordan det har set ud, set fra de forskellige afdelinger i skolen.

Corona set med Solhus-øjne!

Alle har de seneste måneder oplevet store ændringer og omvæltninger i deres liv. Både på samfundsplan og for den enkelte. Ældre mennesker og historikere fortæller, at sidst verden oplevede noget så drastisk var i forbindelse med anden verdenskrig. Corona har medført mange følelser og praktiske ændringer.

I Solhuset møder jeg Caroline fra 2. klasse. Hun vil gerne snakke lidt om Corona, som også har betydet mange ændringer for hende. Hun forklarer mig, at Corona er en sygdom, en slags influenza, som for nogle kan være rigtig farlig. Caroline er selv blevet testet, og prøven var negativ. Hun skulle have en vatpind ned i halsen, og det var ikke så rart. Til gengæld kunne hun så se sin morfar igen, så han ikke skulle sidde og være alene. Det er Caroline glad for, for morfaderen havde også lige mistet sin hund.
Caroline fortæller, at hun i starten var noget nervøs over den nye sygdom, der var kommet til verden, især da man ikke længere måtte røre ved andre. Det var rigtigt kedeligt, da skolen var lukket, for hun savnede undervisningen og skolelivet. Nu har hun vænnet sig til alle de nye ting, og hun er ikke længere nervøs. Hun fortæller mig, at det meste af undervisningen foregår udendørs, og at hun og de andre børn er blevet rigtigt gode til at vaske fingre. Carolines liv er faktisk blevet helt normalt igen. Bortset lige fra hendes tante, som hun ikke kan se, da tanten er i risikogruppe.

Robert er daglig leder af SFO, og hans største oplevelse i forbindelse med Corona har været at se, hvor omstillingsparate børnene er. Man tager hele deres dagligdag og vender på hovedet, opstiller nye regler og placerer børnene midt i det. Det er imponerende som børnene kan finde ud af alle de nye tiltag og ændringer. I SFO’en mødtes hele personalegruppen tirsdag inden genåbning og drøftede situationen og lavede en plan for genåbning. De første dage var det en stor omgang at indkøre alle de nye ting, men børnene kunne sagtens efterleve det hele, så indkøringen gik smertefrit. I SFO har især små legegrupper, ophold udendørs og vask af fingre været i fokus. Med os fra det her tager vi i hvert fald børnenes evne til at omstille sig og lynhurtigt lære nye måder at være sammen på, fortæller Robert. Han er meget spændt på, hvordan verden ser ud efter sommerferien.

I børnehaveklassen sidder børnene med god afstand mellem sig, da jeg besøger dem. De har helt styr på Corona, og de fortæller mig, at det er en sygdom, en virus, der er opstået fra nogle flagermus, som så smittede nogle mennesker, og hvis man er gammel eller syg i forvejen, så kan sygdommen dræbe folk. De fleste af børnene savnede kammerater og skoleliv under lukningen, men mange af børnene var også gode til at finde på udendørslege og udendørs aktiviteter sammen med deres søskende. De er meget ærgerlige over, at årets koloni blev aflyst, men de kan godt forstå, at det var nødvendigt. De har tilpasset sig alle de nye tiltag, og de synes, at hverdagen efterhånden er blevet almindelig igen. Ikke at den er blevet ligesom før. De har bare inkorporeret alt det nye, så det nu er blevet deres liv og dagligdag. Børnene synes selv, at de har lært meget af Corona. Man skal holde afstand, vaske fingre, passe på de syge og ældre og sætte pris på dem. Børnehaveklassen har været med til at skrive breve til ensomme ældre, som især mærkede Corona.

Tina Tofting fortæller, at børnene heldigvis allerede var vant til at lege i mindre grupper og blive undervist opdelt, så deres hverdag kunne de fortsætte med så stor genkendelighed som muligt. Klassen har haft stor fokus på samfundets svage. De kronisk syge og de ældre. Det var fantastisk for Solhusets lærere at opleve børnenes gensynsglæde, da skolen igen blev lukket op. De har været så gode til at vise omsorg og tage hensyn, og de har virkeligt savnet hinanden, fortæller Tina. Fællesskabet i klassen og samværet med hinanden er vigtigt for børnenes trivsel.

Katja Eva Klitgaard

Find de andre artikler i serien via boksene til højre.

Et anderledes forår

i efterskolen

Læs artiklen her

Et anderledes forår

i overbygningen

Læs overbygningens corona-tanker

Et anderledes forår

for det praktiske personale

Læs Hymne til TAP'erne

Et anderledes forår

i Børnehuset

Corona i børnehøjde