GFE er meget andet end elever, lærere og pædagoger!

Når jeg besøger GFE, er det første jeg bemærker eleverne, lærerne og pædagogerne. Bruger man blot et par timer på stedet, vil man hurtigt opdage, at skolen er meget mere end det. Faktisk er skolen som en myretue med massevis af flittige arbejdere, der hver og en er nødvendige for at skolen kan løbe rundt.

Køkkenet er præget af højt tempo og latter. Kvindebesætningen herude bestående af kokke og ernæringsassistenter bespiser dagligt omkring 100 mennesker (efterskoleelever og personale).

Udover det laver de eftermiddags-mad til skolens SFO, skoleboden samt diverse arrangementer. Og de arrangementer er vist ikke småting.  Hver dag har køkkenet elever fra efterskolen i køkkenet, som bidrager til arbejdet. Køkkenet har også en kokkelinje, hvor elever uddannes og undervises i alt fra gourmetmad og vegetarretter til lækkert konditori. Køkkenet er et sted med fart på. Gryderne skal holdes i kog. Her kan man altid fyre en kvik kommentar af eller få en hyggelig snak.

Charlotte står i spidsen for køkkenet, og det har hun gjort med højt humør siden august 1996. Charlotte er en kulturbærer for stedet med meget stor erfaring. Det er svært at komme i tanke om noget, som Charlotte ikke har prøvet af mad og arrangementer. Udover at være kok, har Charlotte videreuddannet sig til kostvejleder med speciale i vægttab for børn og voksne samt konsulent i procesernæring.

Mette er ligesom Charlotte uddannet kok. Hun startede hos os i 2012, og hun stortrives med eleverne og de blandede opgaver. Mette har med sin unge alder tilført køkkenet en masse nye tanker og inspiration. Mette passer sammen med eleverne skolens lille køkkenhave.

I køkkenet er Anne i lære som ernæringsassistent, og hun har været på skolen i tre år. Om ganske få uger er hun færdiguddannet. Tillykke. Anne laver maden til Friskolens frokostordning for eleverne. Sidst ankomne i køkkenet er Ina, som er ernæringsassistent.
Køkkenet er en god blanding af erfaring, stabilitet, nytænkning og nye vibrationer.

Rundt omkring på fællesarealerne vil man bemærke den sirlige orden og den meget høje standard, hvad angår rengøring. Dorthe, Connie, Rene og Helle slår deres folder her. Områderne er opdelt mellem dem, og de gør også rent sammen med eleverne. På GFE er rengøringen ikke en gruppe, der arbejder, når alle andre er gået hjem. De arbejder side om side med alle de andre personalegrupper, og man laver plads og rum til hinanden, så der både kan undervises og gøres rent i samme tidsrum.

Connie står hver uge for kernehusrengøring sammen med efterskole- og overbygningseleverne. Der pudses vinduer, støves af og støvsuges. I det daglige passer Connie selv alle de områder. Connies forældre stod for pedelleri og rengøring, da Connie var barn og ung pige, så da Connie var færdig med sin skolegang, gik hun i familiens fodspor, og hun har været på skolen lige siden.

Dorte har været på skolen i 12 år og udover rengøringen pakker hun også skolemælken. En overgang stod hun også i skoleboden, hvor hun solgte mad til de små elever i pauserne.

Hvornår Rene egentligt startede er en smule mere uklart, for han har haft et utal af funktioner og været på skolen i en evighed. Han har været morgenåbner, pædagogmedhjælper, vikar, bokseunderviser, pedel, rengøringsmedarbejder og alt muligt andet, som jeg ikke kan huske. Rene arbejder på alle tider af døgnet, og hvis man kommer forbi skolen midt om natten, vil man ofte kunne finde ham i færd med at gøre kridthuset rent. I øjeblikket arbejder han blandt andet sammen med Stig, som er pedelmedarbejder på deltid. Jeg fandt de to sammen i sidste uge. Det var to mænd og deres traktor i 30 graders varme og en helt, helt masse hæk, som skulle klippes. Og på GFE skal sådan en hæk ”ikke bare” klippes. Den skal klippes pænt og nydeligt. Der sættes en ære i at holde skolen pæn og indbydende, og de grønne arealer skal være frodige og børnevenlige. Der overlades ikke noget til tilfældighederne, og efter mine egne 10 års gang på skolen, er det stadig meget vanskeligt for mig at finde steder med rod og uorden.

Det skulle da lige være et af efterskolens teenageværelser, men de må vist godt se sådan ud, når man har den alder.

Vi kan takke Steffen for denne standard. Han har selv været elev på skolen, og efter nogle år som elektriker valgte han (heldigvis for GFE) at hoppe om bord i pedeljobbet. Hvis man vil se det pæneste og reneste værksted i hele verden, så skal man besøge ham i hans gemakker i kælderen under køkkenet. Aldrig har jeg set så meget værktøj så rent og velholdt, og det hele hænger eller ligger i den sirligste orden. På GFE er det svært at finde områder, der er i forfald eller sjuskede. Steffen har en ordenssans langt ud over det normale, og det er bare skolens held. Jeg bliver faktisk lidt bekymret ved tanken om, at han en dag er nødt til at gå på pension. Flere syrere har været i praktik ved Steffen, og når man taler med dem, tror de som regel, at det er Steffen, der er skolens leder. Det er han jo også på sit område.

På kontoret sidder Heidi, Susanne og Sanne. De ordner alt papirarbejde, økonomi, telefonopkald osv. På kontoret hersker også travlhed og højt tempo. Her bærer lydene bare præg af tastaturer, der skrives på, og papirer der knitrer mellem hænderne. Heidi og Susanne har begge været hos os på den gode side af 10 år. Sanne er nytilkommen, men faktisk har hun selv haft børn på skolen, så på den måde er hun slet ikke ny. Kontoret passer også de syge elever i efterskolen. De ser til dem, aer dem på kinden og bringer de sengeliggende mad og drikke ved behov. Har en pode brug for et plaster eller en ispose, så er det også på kontoret, man kan finde den form for omsorg. Heidi hoppede for et par år siden om bord i tyskundervisning, da hendes kundskaber i den retning er fortrinlige.

Lige ved siden af disse kontorer, bor Ejvind og Gitte. Forstander og viceforstander. Ejvind har været forstander siden maj 202, og Gitte har været viceforstander i 12-13 år. Inden da var Gitte efterskolelærer på skolen. Hvad laver ledelsen på GFE så? De laver rigtigt mange forskellige ting. Gitte er en ørn til alt det administrative og alt det skriftlige arbejde på computeren. Hun har det store overblik. Gitte har også en særlig god måde at tale med efterskoleeleverne på, så hun kan have mange elevmøder i løbet af dagen. Nogle har brug for faglig sparring, andre har brug for en skulder eller et godt råd. Gitte tager sig af det hele.

Ejvind afholder morgensang stort set hver morgen. Han øver musik med skolens elevband. I øvrigt også med skolen forældreband. Derudover er der møder (i massevis) og rundvisninger af nye elever. Der skal udvikles nye tanker og ideer, og der skal samarbejdes med andre skoler, ledere og med lokalsamfundet. Ejvind brænder blandt 1000 andre ting for Bennys Badekar, Veras Værksted og Geos Garage. Et andet af hans hjertebørn er skolens Musicalion.

Efterskoleelever har med et glimt i øjet gættet på, hvad GFE mon står for. Der var mange gode bud. Blandt andet ”Gitte før Ejvind” og ”Glad for Ejvind”.

Netop nu tiltræder børnehusets nye afdelingsleder Zahra Dashti. Hun skal tage sig af den daglige ledelse i børnehave og vuggestue og også indgå i den daglige pasning af børnene.

Udover dette bruger både Ejvind og Gitte en masse tid på alle de øvrige personalegrupper. Personalepleje, det daglige arbejdsmiljø og trivsel af den enkelte. Endeligt skal nævnes kerneopgaverne, som omhandler alle eleverne både fagligt, personligt og socialt samt det vigtige forældresamarbejde.
De mange personalegrupper bidrager med forskellighed og alsidighed. Det giver miljøet en stor rummelighed samt en masse spændende mennesker at omgås.

Af Katja Eva Klitgaard.