Linjeuge med robotter, prikker og pandekager over bål!

Uge 39 står i linjernes tegn. Det almindelige skema er brudt op, og alle steder summer skolen og liv og aktiviteter.

I skolens billedkunstlokale oplever jeg elever i fordybelse og med stor detaljekærlighed. Kunst- og Designlinjen arbejder med den japanske kunstner Yayoi Kusama, som via sin kunst tager udgangspunkt i uendeligheden udtrykt i blandt andet prikker. Linjen har lavet fisk på tryk, fordybet sig i selvvalgte områder, og så har de lavet spændende værker inspireret af Kusama.

Udenfor møder jeg skolens Fodboldlinje. Denne uge har de været på besøg hos en fodboldklub i Odense, som har vist eleverne rundt og introduceret dem til deres træning. I løbet af ugen skal eleverne lave en præsentation af ’Den perfekte træning’, hvor eleverne skal indtænke fodboldens fire elementer; fysik, taktik, teknik og mentalitet. Ugen er også krydret med kampe mod andre gode hold. Træner, Rasmus Hansen, så i den forbindelse noget af det fineste fodbold, han i mange år har set, gjort på GFE. Formiddagene bruges på arbejdet med gruppeopgaven, og eftermiddagene bruges til fysisk træning.
Fodboldspillerne går op i spillet, og det er tydeligt, at de har det skægt undervejs.

I skolekøkkenet er Kokkelinjen også i fuld gang. De har lavet lækre flødeboller med krymmel på. Små kunstværker på rad og række. Desuden står de for buffeten på Efterskolernes Dag, hvor unge og deres forældre kommer fra hele Danmark for at besøge efterskolen, og de skal naturligvis trakteres. I år med Italiensk buffet bestående af bruschettas, carpaccio, diverse lækre salater, parmesan, stegte tomater, fyldte svampe og lækker skinke og pølse.

Livsstilslinjen har været på tur. På mountainbikes kørte de til destinationen. En lille ø i det sydfynske. Efter en glad tur i kanoer, blev der sat telte op, tændt bål og badet i det ’friske’ vand. Alle elever er inddelt på forskellige mad-hold, så alle har et måltid, de skal tilberede, anrette og servere. Hjemmefra har holdet handlet, bagt og tilberedt sunde og nærende retter, som nu blot skal lunes over bål. Om aftenen er der guitarspil, fællessang og hygge om bålet. Nætterne er kolde, så eleverne rykker tættere sammen. Det knytter venskaber og bånd.

Sidst men ikke mindst, finder jeg TekLinjen, som arbejder med robotter. De har besøgt et uddannelsessted i Odense, hvor man netop arbejder med robotteknologi. De er blevet vist rundt, informeret om uddannelsen samt introduceret til deres konkrete arbejde. Linjen har også haft besøg af en robotbygger fra Lego, der både fortalte om selve konstruktionsarbejdet og uddannelsensvejen dertil. På skolen skal eleverne konstruere en bro. Så de bygger en robot, som kører frem til broen, der er forbundet til et andet punkt, og så skal deres robot kunne køre over her. Måske lyder det enkelt, men det er det tydeligvis ikke. Diverse robotkonstruktioner og matematiske udregninger vidner om komplicerede overvejelser.

Linjeuge er en spændende og inspirerende uge, der giver mulighed for ture ud af huset, gæstelærere, projekter, fordybelse og kreativitet. Faglig udvikling finder sted, og nye venskaber knyttes, mens gamle styrkes.

Katja Eva Klitgaard.