Vores dagligdag

En efterskoledag er karakteristisk ved, at skole,
fritid og kammeratskab smelter sammen.

Fællesskabet

Hverdagen

Du er sammen med dine kammerater og lærere, både i undervisningen, i fritiden og i de weekender, hvor du bliver på skolen.

Det har blandt andet den fordel, at du altid har dine venner og kammerater lige i nærheden, og I lærer hinanden godt at kende, for I ses både, når I er glade, pjattede, alvorlige, trætte og har morgenhår.

Der er også personale på skolen hele døgnet, men du behøver naturligvis ikke være sammen med lærerne hele tiden.
På hverdage er der to-tre lærere på aftenvagt. De sætter aktiviteter i gang, har aftenvalgfag, hjælper med lektierne, snakker med jer og siger godnat til jer.

Alle, der har været på efterskole, kan fortælle, at man får et meget mere nuanceret syn på sine kammerater og sine lærere, når man er på efterskole. Det skyldes, at man også er sammen uden for skoletiden, og derfor lærer hinanden at kende på en anden måde.

Dagligdagsbillede
Hverdagen på Glamsbjerg
Louise 9. Og 10. Klasse
Udvikling i trygge rammer

Dagsrytmen på Glamsbjerg

En efterskoledag kan godt se lang ud, men da skoletid, fritid og kammeratskab udgør en helhed, varer det ikke længe, før denne dagsrytme føles naturlig.

Selv om skoledagen går fra 8.30 til 17.00, har du ikke undervisning hele tiden. Ind imellem er der nemlig pauser
og fritimer, alt efter hvilke valgfag, du har.

Yoga på Glamsbjerg

Morgen

Inden du går til morgenmad, skal du rede seng og rydde op på værelset.

Der er morgenmad fra kl. 7.30, og du skal være der senest kl. 8.00.

Morgenmaden slutter, når morgenvagten har givet beskeder, og så er der 15 minutters motion, typisk en gåtur rundt om skolen og så kan du lige nå over for at børste tænder osv.

Kl. 8.30 er der morgensang sammen med friskolen.

Efter morgensang starter undervisningen, som er to gange to lektioner med pause 10.10-10.30.

Middag

Vi spiser middagsmad kl. 12, og herefter har du pause indtil kl. 13, hvor eftermiddagens program går i gang.

Eftermiddag

Om eftermiddagen er der undervisning kl. 13-17 med en halv times pause i løbet af eftermiddagen, hvor du kan få frugt i spisesalen.

Mellem 17.00 og aftensmaden foretages den daglige oprydning og rengøring i elevhusene.

Aften

Vi spiser aftensmad 17.30, og efter maden er der mulighed for at få hjælp til lektierne i lektiecaféen indtil omkring kl. 19.

Der er frisk frugt og hjemmebagte boller kl. 21 i spisesalen, og kl. 22 skal du være i dit eget hus, hvor der skal ryddes op på fællesområderne.

Kl. 22.30 er det sengetid, og aftenvagterne kommer og siger godnat.

Stemningsbillede

Pligter

Alle bidrager til, at skolen er et rart sted at være.

På skolen har vi den tommelfingerregel, at dem, der bruger tingene, også er med til at rydde op og gøre rent. I hverdagen skiftes elevhusene til at rydde af efter måltiderne, og alle elever har en oprydnings- og rengøringstjans på vores fællesområder.

Derudover har du køkkentjans 6-7 dage i løbet af skoleåret, og du har sammen med dine værelses- og huskammerater ansvaret for, at der ryddet op og gjort rent i elevhuset og på dit værelse.

I weekenderne deles eleverne om de praktiske opgaver.

Drama
Elever udklædt

Weekenderne

Der er weekender, hvor alle elever skal bliver på skolen. Dem kalder vi fællesweekender, og der er som regel et tema og en masse fælles aktiviteter.

I de fleste andre weekender bestemmer du selv om du vil være på skolen eller om du tager hjem. Hver mandag melder du til eller fra den kommende weekend, så køkkenet og weekendlærerne ved hvor mange elever, der bliver på skolen i weekenden.

Hvis du vælger at tage hjem i weekenden, kan du gøre det fra fredag kl. 14.30, hvor skoledagen slutter. Du skal komme igen efter weekenden søndag aften mellem 19.30 og 22.00.

Vi håber, at du vælger at blive på skolen i mange af weekenderne, for det er ikke kun i fællesweekenderne, der sker en masse. Her kan nævnes gyserweekend, superdøgn, film-marathon, søskendeweekend, galla m.fl.

Vi har ikke sat navn på alle weekenderne i forvejen, for der skal også være plads til weekender, hvor vi bare slapper af og hygger, og der skal være plads til, at du og dine kammerater kan sætte jeres præg på weekendens indhold.

Det er blandt andet i weekenderne, du har mulighed for at lære andre at kende end dem, du lige omgås til daglig, og du oplever andre sider af dine kammerater og dine lærere.

Fest udendørs
278360269 4938921742893988 1283576775125692846 N

En fritid med indhold

Ind imellem kan det godt føles som om du ikke har meget fritid, for en efterskoledag er kendetegnet ved, at undervisning, fritid og fællesskab smelter sammen i ét. Det er en ny dagsrytme, du skal vænne dig til, men det går som regel hurtigt.

Når du har mellemtimer på skemaet, når der er pauser og om aftenen efter spisetid, har du fritid eller tid til andre aktiviteter.

Du kan bruge skolens idrætsfaciliteter og værksteder, og du kan hygge dig med de andre i de forskellige opholdsrum på skolen. Ofte sætter lærerne eller eleverne aktiviteter i gang om aftenen, og med jævne mellemrum er der et fællesarrangement.

Du kan tilmelde dig boksetræning, som foregår på skolen hver mandag aften, og mandag og onsdag har du mulighed for at løbe med løbeklubben. Du kan desuden tilmelde dig forskellige aftenvalgfag, som vi netop har valgt at lægge om aftenen, for at så mange som muligt kan få glæde af dem. Læs evt. mere om valgfag her.

Derudover kan benytte dig af byens faciliteter, for eksempel biograf, svømmehal og multibane, og om sommeren også friluftsbadet.